Του Ανδρέα Σπανουδάκη
Έχει ιδιαίτερη αξία να «σταθμεύσουμε» με προσεχτική ματιά στα λόγια του αντιπροέδρου της κυβέρνησης κ. Ι. Δραγασάκη που ειπώθηκαν στα εγκαίνια του νέου τέρμιναλ του αεροδρομίου Ηρακλείου την περασμένη Δευτέρα. Έχει ιδιαίτερη αξία και ειδικό βάρος ο λόγος του κ. Δραγασάκη ο οποίος είναι ενθαρρυντικός, εθνικά και ηθικά, αλλά και απολύτως επαρκής και κατατοπιστικός γιατί γίνεται κατανοητό, ότι το κράτος είναι εδώ, είναι παρόν και έχει συνέχεια. Εγείρουν, όμως - τα λόγια του κ. Δραγασάκη - τεράστια ερωτηματικά σχετικά με το αεροδρόμιο Χανίων. Ας διαβάσουμε ένα απόσπασμα της ομιλίας:
«….Ωστόσο η σημερινή παρουσία μας εδώ έχει διπλό στόχο. Από τη μια, θέλουμε να αναδείξουμε το γεγονός ότι ακόμη και υπό δύσκολες συνθήκες μπορούν να υπάρξουν λύσεις, όταν υπάρχει θέληση, σχεδιασμός και συνεργασία. Το συγκεκριμένο έργο ειδικότερα ήταν αποτέλεσμα ακριβώς αποδοτικής συνεργασίας δημοσίων και ιδιωτικών φορέων, με στόχο το δημόσιο συμφέρον και το κοινό όφελος. Από την άλλη πλευρά, με την παρουσία μας εδώ θέλουμε να υπογραμμίσουμε τη σημασία που αποδίδει η κυβέρνηση τόσο στην Κρήτη όσο και την ελληνική περιφέρεια γενικότερα, καθώς και τη σημασία επιτάχυνσης σε όλους τους τομείς. Διότι τώρα, που η χώρα βγαίνει επιτέλους από τα μνημόνια και τη σκληρή επιτήρηση, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της ανάπτυξης είναι αποκλειστικά δική μας ευθύνη. Ακόμη, γιατί τώρα η ανάπτυξη, ξεκινώντας από τον τουρισμό, επεκτείνεται σε όλους τομείς, γενικεύεται και άρα αυξάνονται οι απαιτήσεις σε υποδομές, σε σχεδιασμό, σε συνεργασία, σε κοινωνικό διάλογο, σε ταχύτητα στη λήψη και την υλοποίηση των αναγκαίων αποφάσεων».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διαχειριστική αρχή του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» ασκείται απο της ΥΠΑ και το Ελληνικό δημόσιο. Παραμένει, λοιπόν, ο δημόσιος χαρακτήρας του, σε αντίθεση με το αεροδρόμιο Χανίων που εκποιήθηκε στη Fraport.
Τα ερωτήματα, λοιπόν, προκύπτουν από μόνα τους και είναι βασανιστικά:
Γιατί, δεν επιλέχτηκε και για τα Χανιά το ίδιο επενδυτικό και διαχειριστικό σχήμα;
Γιατί, δεν υπάρχει ενιαία Τουριστική αναπτυξιακή προοπτική για την Κρήτη;
Γιατί, τα Χανιά στους…. Γερμανούς και το Ηράκλειο στην…. Ελλάδα;
Γιατί, για άλλη μια φορά, επιδιώκεται η διαίρεση της Κρήτης;
Γιατί, εκποιήθηκε στη Fraport ΜΟΝΟ το αεροδρόμιο Χανίων;
Γιατί, δεν υπήρξε σχεδιασμός και συνεργασία Δημόσιου και Duty Free Shops στο αεροδρόμιο Χανίων;
Γιατί, το Δημόσιο αποποιήθηκε το θεσμικό και ρυθμιστικό του ρόλο στο αεροδρόμιο Χανίων ;
Γιατί, δεν υπήρξε κοινωνικός διάλογος σε θέματα υψίστης σημασίας για τα Χανιά;
Γιατί, η ανάπτυξη που, κατά τον κ. Δραγασάκη, ξεκινάει απο τον Τουρισμό, παραδόθηκε στα χέρια των Γερμανών και των τουρ οπερέιτορ με αποτέλεσμα να εκβιάζουν χιλιάδες Χανιώτες επαγγελματίες για την επιμίκυνση της τουριστικής περιόδου;
Γιατί, το αεροδρόμιο Ηρακλείου σε αντίθεση με των Χανίων έχει χαμηλά τέλη με αποτέλεσμα να το προτιμούν οι αεροπορικές χαμηλού κόστους; (Ryan air).
Γιατί, υπονομεύεται η επέκταση της τουριστικής σεζόν στα Χανιά αφού οι Γερμανοί, τα νέα αφεντικά μας όπως διατείνονται, δεν λειτουργούν το αεροδρόμιο Χανίων πέραν της υψηλής τουριστικής περιόδου;
Υπάρχουν μυστικές συμφωνίες μεταξύ Fraport και κυβέρνησης οι οποίες μένουν κρυφές και αφορούν χιλιάδες επαγγελματίες του Τουρισμού στα Χανιά;
Μήπως, κατ΄ανάλογο τρόπο, επιδιώκεται η απομείωση των ξενοδοχειακών μονάδων για να πουληθούν έναντι πινακίου φακής, στους Γερμανούς τουρ οπερέιτορ που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον;
Ποιος θα απαντήσει στα παραπάνω; Ο κ. Δραγασάκης που το 1989 είχε εκλεγεί βουλευτής Χανίων και κατάγεται από το Λασίθι, ή μήπως οι βουλευτές των Χανίων που απουσιάζουν από κάθε δημόσιο διάλογο για το επίμαχο θέμα; Μήπως ο κ. Αρναουτάκης του οποίου είναι αναμφισβήτητες και εγνωσμένες οι προσπάθειες για ισόρροπη ανάπτυξη του νησιού, ή μήπως η Νομαρχιακή Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ που αποκαλεί τις διαμαρτυρίες για τη Fraport «μικρού όγκου και συμβολικές (τυπικές-άνευ σημασίας) διαμαρτυρίες;». Έχουμε γράψει και θα το επαναλάβουμε ότι αναγνωρίζουμε στους κοινοβουλευτικούς μας κομματική πειθαρχία και συνέπεια λόγων και έργων. Θα πρέπει, όμως, να μας αποδείξουν ότι αυτή η στάση τους δεν ΣΥΓΚΡΟΥΕΤΑΙ με τα συμφέροντα του τόπου και των ανθρώπων που τους εξέλεξαν.